Gewoontes doorbreken: het ís mogelijk

Mijn clubje komt al jaren elke maandagavond bij elkaar in een zaaltje ergens in mijn stad. Voor iedereen goed bereikbaar, gratis parkeren, lekkere koffie. Onlangs heeft het bestuur besloten dat we eenmaal per maand op een andere locatie vergaderen. Gewoon, omdat dat leuk is, een beetje afwisseling kan geen kwaad toch? Ik schoot direct in de weerstand, en vroeg me af waarom. 

Doorbreken van routines

In het boek The Power of Habit beschrijft Charles Duhigg de habit loop: 

Habitloop

 De muis in het plaatje weet dat hij op het moment dat hij een klik hoort, moet gaan lopen om een beloning, namelijk eten, te krijgen. Wist je dat veel van ons eigen gedrag ook op deze manier verloopt? Na het opstaan ontbijt je altijd, elke dag neem je dezelfde weg naar je werk, voor de tv eet je altijd chips, etc. Routine helpt je om je leven structuur te geven. En het heeft nog een andere reden dat we routine fijn vinden: we hoeven daarmee niet over álles in ons leven na te denken en dit spaart ons energie die we aan andere dingen kunnen besteden. 

Even terug naar het voorbeeld van mijn clubje. Mijn routine wordt doorbroken met het kiezen van een andere locatie en dat levert bij mij weerstand op. Ik kan op maandagavond niet meer klakkeloos in de auto stappen en gaan rijden. Ik moet eerst in mijn agenda kijken waar ik heen moet, ik moet de route opzoeken, uitzoeken of ik er kan parkeren of dat ik beter op de fiets kan gaan. Kortom, ik moet er energie insteken en het levert mij vooralsnog alleen onzekerheden op. Ik zie een mooie parallel met bijvoorbeeld het ‘nieuwe werken’. Waar moet ik heen op maandagochtend? Is er een bureau voor mij vrij? Zie ik mijn collega’s vandaag wel? 

Aanleren nieuw gedrag kost tijd – veel tijd

Jeremy Dean schreef het boek Making habits, breaking habits. Hij schrijft daarin over een onderzoek naar gewoontes. De uitkomsten daarvan zijn dat het aanleren van nieuwe gewoontes lang duurt. Het aanleren van een glas water drinken na het ontbijt duurt 21 dagen, om een gewoonte te maken van wandelen na de lunch heb je vijftig dagen nodig en het doen van rek- en strekoefeningen na de lunch wordt pas een gewoonte na 84 dagen. Het lijkt erop dat hoe moeilijker het nieuw aan te leren gedrag is, hoe langer het duurt om er een gewoonte van te maken. Niet verwonderlijk dus dat sommige organisaties die het nieuwe werken invoeren een wenperiode van honderd dagen instellen. 

Overigens: als de nieuwe beloning (‘reward’) uit de habit loop beter is dan de beloning die je eerder kreeg, dan is het aanleren van het nieuwe gedrag ook makkelijker. Ik ben dan ook benieuwd hoe de koffie op mijn nieuwe vergaderlocatie zal smaken… 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb je ook te maken met gewoontegedrag op je werk en wil je dit doorbreken? Wij komen graag eens vrijblijvend met je sparren!