Tikkie, jij bent 'm!

Een rekening splitten na een etentje of een gezamenlijk cadeau betalen? ‘Even een Tikkie sturen!’ klinkt het steeds vaker. Inmiddels heeft de mobiele betaalapp al drie miljoen gebruikers. Daarmee is Tikkie de succesvolste betaalapp van de afgelopen jaren. Waarom is de online betaaldienst zo succesvol?

Hoe werkt het?

Tikkie werd in 2016 ontwikkeld door ABN AMRO en is een betaalapp waarmee consumenten onderling via WhatsApp, met behulp van IDEAL, (terug)betaalverzoeken kunnen sturen. De verzoeker voert in Tikkie een bedrag in en selecteert in zijn of haar contactpersonenlijst de personen die geld verschuldigd zijn. De app maakt vervolgens een linkje aan dat via WhatsApp verstuurd kan worden. De ontvanger klikt op de link en wordt automatisch naar de betaalomgeving geleid.  

Waarom doet Tikkie het zo goed?

Steeds minder mensen betalen met contant geld en steeds meer mensen betalen online. Daarnaast zijn er nog maar weinig mensen, die hun eigen bankrekeningnummer nog kennen sinds de komst van IBAN, laat staan de bankrekeningnummers van hun vrienden. De bedenkers van Tikkie verdiepten zich in de doelgroep en namen daardoor drempels en weerstand weg.

Niks is irritanter dan een cadeau voor te schieten en dan weken op je geld te moeten wachten omdat je vrienden maar geen actie ondernemen om jou het bedrag terug te betalen. Dit is vaak geen onwil. Jouw vrienden willen best betalen maar vinden het een gedoe vanwege die lange IBAN-nummers. Vervolgens valt de terugbetaalactie van hun ‘to do’-lijstje. Tikkie neemt deze drempel weg. Betalen kan met slechts één druk op de knop. Daarnaast is de applicatie voor iedereen beschikbaar en sluit het aan bij het telefoongebruik van de doelgroep: bijna iedereen heeft wel WhatsApp. Naast het wegnemen van drempels, hebben de makers elementen ingevoerd die de app ‘leuk’ maken. Zo kun je bijvoorbeeld een persoonlijke boodschap toevoegen voor betalers en kun je een zogenaamd gif-bestand (‘plaatje’) meesturen. Het gebruik van entertainment zorgt ervoor dat we de app blijven gebruiken en vrienden enthousiast maken.

Verder kijken dan de muren van je eigen organisatie

ABN AMRO heeft met het ontwikkelen van deze app een slimme stap gezet om een maatschappelijk probleem op te lossen. Ze heeft bovendien ook nog buiten de muren van haar eigen organisatie gedacht. De app is namelijk voor iedereen beschikbaar, ongeacht bij welke bank je zit. Natuurlijk zal eigenbelang van ABN Amro bij het ontwikkelen van Tikkie hebben meegespeeld, maar het is in ieder geval een ontwikkeling geweest, waar concurrerende banken nog steeds tandenknarsend naar kijken. Want dat Tikkie een succes is, daar is iedereen het over eens.

Bron: Algemeen Dagblad. (2018, 5 mei). Stuur me een Tikkie! Hoe ABN Amro’s betaalapp Nederland verovert. Geraadpleegd op 18 mei 2018.